Gå till innehåll
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer
  • Hyresgästinfo
    • Hyres- och kontraktsfrågor
      • Andrahandsuthyrning
        • Ny lag från 1 oktober 2019
      • Borgensman
      • Byte
      • Folkbokföring
      • Hyran
        • Sen med hyran
      • Parkering
      • Uppsägning
      • Uppsägning vid dödsfall
      • Överlåtelse
    • Flyttfrågor
      • Ansvarsförbindelse
      • Flytta in
      • Flytta ut
    • Min lägenhet
      • Balkong och uteplats
        • Sommartrivsel och grillning - vad bör jag tänka på?
      • Bostadsanpassning
      • Disk- och tvättmaskin
      • Dina fönster
      • Energianvändning
      • Husdjur och skadedjur
        • Måsar
      • Eget arbete
      • Fel i lägenheten
      • Internet, TV och telefoni
      • Nycklar och låsbrickor
      • Sätta dörrlåset i serviceläge
      • Skötsel av din lägenhet
      • Värme och ventilation
    • Min fastighet och gård
      • Brandsäkerhet
      • Parabol
      • Snöröjning
      • Sophantering
        • Textilåtervinning
      • Störningar
        • Hot och våld
      • Trapphus och förråd
      • Tvättstuga
    • Underhåll och renovering
      • Centrum
      • Fontinvägen
      • Fridhem
      • Kode
      • Komarken
      • Marstrand
      • Munkegärde
      • Olseröd/Håltet
      • Romelanda
      • Ullstorp
      • Ulvegärde
      • Ytterby
      • Ombyggnation
      • Stambyte
  • Sök ledigt
    • Lediga lägenheter
      • Korttidskontrakt
    • Lediga lokaler
    • Så här fungerar vår bostadskö
      • 1. Bostadskö
      • 2. Söka lediga lägenheter
      • 3. Fördelning av lägenheter
      • 4. Kriterier för att få hyra en lägenhet
      • 5. Kontraktsskrivning
    • Våra områden
      • Centrum
      • Fontin
      • Fridhem
      • Kode
      • Komarken
      • Marstrand
      • Munkegärde
      • Olseröd
      • Romelanda
      • Ullstorp
      • Ulvegärde
      • Ytterby
      • Trygghetsboendet
  • Projekt
    • Stambyte Dämmevägen 2
    • Stambyte Fontinvägen 4-10
      • Informationsutskick
      • Möten
      • Tidplan
    • Stambyte Lärkgatan 1-19
      • Informationsutskick
      • Möten
      • Enkätresultat
    • Stambyte Östra Centrum
      • Informationsutskick
      • Möten
      • Enkätsresultat
  • Om oss
    • Fakturera oss
    • Hemmavid
      • De ser om hela familjens tandhälsa
      • Padelboom intar Kungälv
      • Inget att göra? Starta ett futsal-lag
      • Ladda för en fartfylld sommar
      • Nordmannatorget - en växande mötesplats
      • Bohuslän inspirerade till Kongahällas fasader
      • Hur påverkas vi av färger?
      • Gröna granar och röda tomtar - så fick julen sina färger
      • Färgstarka familjen Reinholds vardag på Youtube
      • Butiken där allt är gratis!
      • Öga för detaljer
      • Familjen där skapandet tar plats
      • Med rösten som instrument
      • Gröna rum och lek ska lyfta Östra centrum
      • Bergfeltska trädgården har återfått sin blomsterprakt
      • Familjen fick en nystart i Komarken
      • Gokart 2.0 - Gokartcentralen drivs på förnybar energi
      • Nu kan hyresgästernas avlagda plagg få nytt liv
      • Platsvarumärke lyfter Kungälv!
      • Löpningen jagar jobbiga tankar på flykt
      • Älvpraktiken vill göra skillnad i Komarken
      • Mat, träning, vila - En bra balans är vägen till framgång
      • Genom Idrottsskolan kan barn hitta sin favoritsport
      • På upptäcktsfärd bland kungar och konstskatter
      • Med passion för friluftsliv
      • De nattvandrar för ett tryggare Kungälv
      • Sommarstart i Kungälvsparken
      • Körsång - en vitamininjektion
      • En lysande idé som föddes i mörker
      • Välkommen in i värmen
    • Lediga jobb
      • Trädgårdsarbetare
      • Handledare för sommarungdomar
    • Nyhetsarkiv
    • Press
    • Sponsring och samarbeten
    • Styrelse
    • Årsberättelser/-redovisningar
  • Kontakt
    • Kontaktuppgifter medarbetare
    • Avvikande öppettider
    • Kontakta oss via Bildtelefoni.net
    • Kontakta oss via Texttelefoni.se
    • Kontakta oss via Teletal
  • Mina sidor
    • Registrera dig
      • Så här fungerar vår bostadskö
    • Glömt lösenord - beställ nytt
    • Instruktionsfilmer - lär dig använda Mina sidor
    • Återställ lösenord med återställningskod
Kungälvsbostäder
  • Hyresgästinfo
  • Sök ledigt
  • Projekt
  • Om oss
  • Kontakt
  • Mina sidor
 
 
 
Hem / Hyresgästinfo / Underhåll och renovering / Stambyte
  • Hyres- och kontraktsfrågor
  • Flyttfrågor
  • Min lägenhet
  • Min fastighet och gård
  • Underhåll och renovering
    • Centrum
    • Fontinvägen
    • Fridhem
    • Kode
    • Komarken
    • Marstrand
    • Munkegärde
    • Olseröd/Håltet
    • Romelanda
    • Ullstorp
    • Ulvegärde
    • Ytterby
    • Ombyggnation
    • Stambyte

Stambyte

En stor del av våra fastigheter är byggda under miljonprogramåren och är i behov av ett stambyte. Under de kommande åren kommer vi att jobba mycket med detta i flera av våra områden.

Vi har startat i Fontin där renoveringen är färdig på Dämmevägen 2 och där vi inlett processen på Fontinvägen 4-10 och Lärkgatan 1-19. På tur står sedan Ivar Claessons gata 13-17, Floragatan 7-13 och Trollhättevägen 9-15. Behovet finns i alla äldre fastigheter i Centrum samt i samtliga områden på Komarken och på Tvetgatan, men där finns idag ingen beslutad tidplan.

Varför måste man byta stammar?

Allt har en livslängd. För vattenledningar och avloppsrör räknar man med 50–60 år. Om de inte byts ut i tid finns risk för kostsamma vatten- och avloppsläckor. Vi kan konstatera, efter en genomgång av våra fastigheter i Fontin, Centrum, Komarken och Tveten, att rören är i dåligt skick och behöver bytas.

Vad innebär ett stambyte?

Ett stambyte i en fastighet innebär att alla rör och ledningar som transporterar tappvatten och avloppsvatten till respektive lägenhet byts ut. För att komma åt stammarna i badrummet måste tätskikten brytas. Tätskiktet är skyddet mot fukt- och vattenskador i ett badrum. Bryts detta måste badrummet sedan få ett nytt tätskikt och därmed nytt ytskikt. Ibland kan det även vara aktuellt att byta delar av köket för att komma åt stammarna.

Vilka övriga renoveringar görs?

Vilka övriga renoveringar som behöver göras varierar mellan fastigheterna och lägenheterna. Det kan handla om att uppgradera elen till dagens standard, byta fönster, renovera allmänna utrymmen och dränera om. Våra förstudier visar vilket behov just din fastighet har. Detta tillsammans med synpunkter och önskemål från de boende resulterar i vad som faktiskt åtgärdas.

Var med och påverka!

Hos oss på Kungälvsbostäder har du som hyresgäst möjlighet att vara med och påverka. I början av projektet bildas en samrådsgrupp som består av hyresgäster och representanter från Kungälvsbostäder som tillsammans diskuterar om man ska erbjuda flera olika renoveringsnivåer och vad de ska innehålla samt vilka eventuella tillval och materialval som ska kunna göras.

Vad kostar det?

Alla standardhöjande renoveringar förhandlas med Hyresgästföreningen och tillsammans kommer vi överens om en ny hyresnivå för samtliga renoveringsnivåer och eventuella tillval samt hur den nya hyran ska trappas in.

Innan ett projekt startar och samrådet är färdigt kan vi inte säga vad den nya hyran blir. På Dämmevägen 2 blev hyreshöjningen mellan 800-2000 kronor per månad.

Hyresgästgodkännande

För att vi ska få utföra standardhöjande åtgärder kräver lagen att vi har ett skriftligt medgivande från samtliga hyresgäster. Vi har också valt att vi även ska kunna presentera den nya hyran när vi tar in medgivandet så att det är tydligt för dig som hyresgäst vad du godkänner. Hyresgästerna har 2 månader på sig att godkänna åtgärderna från att de mottagit blanketten.

Vad händer om du säger nej?

Om du inte lämnar ditt medgivande måste vi vända oss till Hyresnämnden för att be om godkännande att genomföra åtgärderna. Finner nämnden att åtgärden är skälig genomför vi renoveringen.

Boende under renoveringen

Vilken typ av boende som blir aktuellt beror på omfattningen av renovering i lägenheten, storleken på lägenheten samt med hänsyn till hyresgästens behov. Kan hyresgästen hitta ett eget ersättningsboende är det också ett alternativ. Övriga alternativ är:

  • Kvarboende: Hyresgästen bor kvar i lägenheten med tillgång till dusch/WC/kök i bodar på gården. Även skogstoalett i lägenheten är ett alternativ.
  • Tillfälligt boende i annan lägenhet: Hyresgästen flyttar till annan lägenhet i området under renoveringen, så kallade evakueringslägenheter. Detta tillämpar vi i Fontin.
  • Tillfälligt boende i moduler på gården: Hyresgästen flyttar till lägenhet i moduler på gården under renoveringen.

Ersättning efter renovering

När renoveringen är klar kan den totala ersättningen för varje hyresgäst beräknas. När man räknar ut ersättningen tar man hänsyn till obrukbar yta i lägenheten, störningar, eventuella kostnader, kvarboende eller flytt med mera. Detta görs individuellt för varje lägenhet

Ett stambyte påverkar vardagen och vi har full förståelse för att det kan vara väldigt jobbigt. Vi vill tillsammans med er få arbetet att gå så smidigt som möjligt och att alla ska bli nöjda.

Stambytes-processen

Ett stambyte är en lång process. Föratt den ska bli mer överskådlig har vi valt att dela in den i 6 steg.

STEG 1: Information om renovering i din fastighet
Vägen mot stambytet startar med ett beslut i vår styrelse och information till hyresgästerna

STEG 2: Möjlighet att påverka
När du vet vad som behövs göras är det dags att vara med och påverka via möten, enkäter och samtal.

STEG 3: Godkännande och hyresförhandlingar
Samtliga hyresgäster måste godkänna åtgärderna i en renovering. Den nya hyran ska förhandlas med Hyresgästföreningen.

STEG 4: Renoveringsval
Nu är det dags att göra din val. Beroende på vad som ska renoveras kan det vara tapeter, golv, köksluckor, kakel mm.

STEG 5: Fastigheten renoveras
Nu sätter själva arbetetet igång och du måste eventuellt tillfälligt flytta ut under tiden vi är i din lägenhet. 

STEG 6: Inflyttning
Du flyttar tillbaka i en nyrenoverad lägenhet och lämnar en utvärdering av hur du upplevt renoveringsprocessen.

/Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=5815f146-27af-4404-a3d7-79687424cac7

Ta en titt i vår folder om stambyte


 
Länkar
  • Om webbplatsen
  • Fakturera oss
  • Entreprenör, rapportering
  • GDPR
  • Tillgänglighetsredogörelse

 

Eftersom vi är Kungälvs största hyresvärd, erbjuder vi alla typer av hem. I och utanför stadskärnan, moderna nybyggen och gammaldags charm, lägenheter och radhus. Eftersom vi är en stiftelse, går hela vår vinst till bättre och nya bostäder. Vårt mål är att skapa ett bra boende för dig och alla andra i Kungälv. Inget annat. Därför skapar vi trygga och vackra utemiljöer. Därför driver vi hållbar, långsiktig renovering och bygger nya sköna hem. Och eftersom trivsel skapas tillsammans, ger vi dig och dina grannar möjlighet till inflytande. Dessutom arbetar vi för att hela Kungälv ska bli bättre.

Kontakt
  • Besöksadresser:
  • Kundtjänst och Uthyrning Uddevallavägen 1
  • Box 698, 442 18 Kungälv
  • Telefonnummer:
  • 0303-23 98 50
  • Jour: 010-470 59 44
  • (Akuta skador på
    fastigheten efter kontorstid)
  • E-post:
  • info@kungalvsbostader.se