Gå till innehåll
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer
  • Hyresgästinfo
    • Hyres- och kontraktsfrågor
      • Andrahandsuthyrning
        • Ny lag från 1 oktober 2019
      • Borgensman
      • Byte
      • Folkbokföring
      • Hyran
        • Sen med hyran
      • Parkering
      • Uppsägning
      • Uppsägning vid dödsfall
      • Överlåtelse
    • Flyttfrågor
      • Ansvarsförbindelse
      • Flytta in
      • Flytta ut
    • Min lägenhet
      • Balkong och uteplats
        • Sommartrivsel och grillning - vad bör jag tänka på?
      • Bostadsanpassning
      • Disk- och tvättmaskin
      • Dina fönster
      • Energianvändning
      • Husdjur och skadedjur
        • Måsar
      • Eget arbete
      • Fel i lägenheten
      • Internet, TV och telefoni
      • Nycklar och låsbrickor
      • Sätta dörrlåset i serviceläge
      • Skötsel av din lägenhet
      • Värme och ventilation
    • Min fastighet och gård
      • Brandsäkerhet
      • Parabol
      • Snöröjning
      • Sophantering
        • Textilåtervinning
      • Störningar
        • Hot och våld
      • Trapphus och förråd
      • Tvättstuga
    • Underhåll och renovering
      • Centrum
      • Fontinvägen
      • Fridhem
      • Kode
      • Komarken
      • Marstrand
      • Munkegärde
      • Olseröd/Håltet
      • Romelanda
      • Ullstorp
      • Ulvegärde
      • Ytterby
      • Ombyggnation
      • Stambyte
  • Sök ledigt
    • Lediga lägenheter
      • Korttidskontrakt
    • Lediga lokaler
    • Så här fungerar vår bostadskö
      • 1. Bostadskö
      • 2. Söka lediga lägenheter
      • 3. Fördelning av lägenheter
      • 4. Kriterier för att få hyra en lägenhet
      • 5. Kontraktsskrivning
    • Våra områden
      • Centrum
      • Fontin
      • Fridhem
      • Kode
      • Komarken
      • Marstrand
      • Munkegärde
      • Olseröd
      • Romelanda
      • Ullstorp
      • Ulvegärde
      • Ytterby
      • Trygghetsboendet
  • Projekt
    • Stambyte Dämmevägen 2
    • Stambyte Fontinvägen 4-10
      • Informationsutskick
      • Möten
      • Tidplan
    • Stambyte Lärkgatan 1-19
      • Informationsutskick
      • Möten
      • Enkätresultat
    • Stambyte Östra Centrum
      • Informationsutskick
      • Möten
      • Enkätsresultat
  • Om oss
    • Fakturera oss
    • Hemmavid
      • De ser om hela familjens tandhälsa
      • Padelboom intar Kungälv
      • Inget att göra? Starta ett futsal-lag
      • Ladda för en fartfylld sommar
      • Nordmannatorget - en växande mötesplats
      • Bohuslän inspirerade till Kongahällas fasader
      • Hur påverkas vi av färger?
      • Gröna granar och röda tomtar - så fick julen sina färger
      • Färgstarka familjen Reinholds vardag på Youtube
      • Butiken där allt är gratis!
      • Öga för detaljer
      • Familjen där skapandet tar plats
      • Med rösten som instrument
      • Gröna rum och lek ska lyfta Östra centrum
      • Bergfeltska trädgården har återfått sin blomsterprakt
      • Familjen fick en nystart i Komarken
      • Gokart 2.0 - Gokartcentralen drivs på förnybar energi
      • Nu kan hyresgästernas avlagda plagg få nytt liv
      • Platsvarumärke lyfter Kungälv!
      • Löpningen jagar jobbiga tankar på flykt
      • Älvpraktiken vill göra skillnad i Komarken
      • Mat, träning, vila - En bra balans är vägen till framgång
      • Genom Idrottsskolan kan barn hitta sin favoritsport
      • På upptäcktsfärd bland kungar och konstskatter
      • Med passion för friluftsliv
      • De nattvandrar för ett tryggare Kungälv
      • Sommarstart i Kungälvsparken
      • Körsång - en vitamininjektion
      • En lysande idé som föddes i mörker
      • Välkommen in i värmen
    • Lediga jobb
      • Trädgårdsarbetare
      • Handledare för sommarungdomar
    • Nyhetsarkiv
    • Press
    • Sponsring och samarbeten
    • Styrelse
    • Årsberättelser/-redovisningar
  • Kontakt
    • Kontaktuppgifter medarbetare
    • Avvikande öppettider
    • Kontakta oss via Bildtelefoni.net
    • Kontakta oss via Texttelefoni.se
    • Kontakta oss via Teletal
  • Mina sidor
    • Registrera dig
      • Så här fungerar vår bostadskö
    • Glömt lösenord - beställ nytt
    • Instruktionsfilmer - lär dig använda Mina sidor
    • Återställ lösenord med återställningskod
Kungälvsbostäder
  • Hyresgästinfo
  • Sök ledigt
  • Projekt
  • Om oss
  • Kontakt
  • Mina sidor
 
 
 
Hem / Hyresgästinfo / Underhåll och renovering / Ombyggnation
  • Hyres- och kontraktsfrågor
  • Flyttfrågor
  • Min lägenhet
  • Min fastighet och gård
  • Underhåll och renovering
    • Centrum
    • Fontinvägen
    • Fridhem
    • Kode
    • Komarken
    • Marstrand
    • Munkegärde
    • Olseröd/Håltet
    • Romelanda
    • Ullstorp
    • Ulvegärde
    • Ytterby
    • Ombyggnation
    • Stambyte

Ombyggnation

En ombyggnation kan leda till ett rejält ingrepp i våra hyresgästers hem och vi har därför stor respekt för dessa frågor. Vi jobbar kontinuerligt för att underlätta renoveringsprocessen och skapa trygghet hos våra hyresgäster.

En stor andel av våra fastigheter har fyllt eller är närmare 50 år. Då är det inte så konstigt att behovet av underhåll är stort, i form av bland annat stamrenoveringar och fönsterbyten.

  • Men hur går en renovering till?
  • Vad är en standardhöjande åtgärd? 
  • Höjs hyran?
  • Och vad händer om du säger nej?

I botten finns ett lagligt skydd för alla hyresgäster, vilket bland annat innebär att vi måste ha ett skriftligt medgivande från respektive hyresgäst för vissa typer av underhåll innan ombyggnation kan påbörjas.

Utöver den årliga hyreshöjningen har vi möjlighet att höja hyran om vi genomför åtgärder i fastigheten eller lägenheten som höjer standarden. Då talas det om standardhöjande åtgärder. Dessa åtgärder ska inte vara vanligt underhåll, men var gränsen går är inte alltid glasklart.

Olika typer av underhåll

Underhållsåtgärderna kan lite förenklat delas in i tre kategorier:

  1. Underhåll som inte kräver medgivande: Ett underhåll där fastighetsägaren byter ut eller reparerar något befintligt mot någonting motsvarande. Exempelvis att byta ett tegeltak mot ett nytt tegeltak, att måla om ett trapphus eller att renovera en fasad.
  2. Underhåll som kräver medgivande men utan hyreshöjning: Ett underhåll som är en betydande åtgärd eller som innebär betydande förändringar i lägenheten eller på allmänna ytor, som exempelvis periodiskt lägenhetsunderhåll.
  3. Underhåll som kräver medgivande och medför hyreshöjning: Ett underhåll som samtidigt höjer standarden på lägenheten. Exempelvis att byta ut en plastmatta mot parkett, att installera passersystem i fastigheten, att byta ut 2-glasfönster mot 3-glasfönster eller liknande. Om Hyresgästföreningen går med på det så är vår ambition att hyreshöjningen ska vara förhandlad  innan vi tar in medgivanden. Om Hyresgästföreningen inte vill detta utan vill att vi tar in medgivanden först är vår ambition att informera om vilken höjning vi kommer yrka på. 

Standardhöjande åtgärd

Grunden är att det som redan finns i lägenheten och byts ut ska vara kostnadsfritt. Går toalettstolen eller frysen sönder ska du få en ny utan att hyran höjs. Byter vi däremot ut en plastmatta mot parkettgolv så är det en höjning av standarden. Installerar vi en porttelefon som inte funnits tidigare så är det också en höjning av standarden.

En standardhöjande åtgärd i din bostad kräver alltså ditt godkännande. Det gäller även gemensamma utrymmen där 51% av hyresgästerna måste godkänna åtgärderna för att vi ska få genomföra dem. Om hyresgästerna säger nej kan vi
som fastighetsägare vända oss till Hyresnämnden för att få tillstånd. 

Medgivande

Alltifrån ett standarhöjande fönsterbyte till stamrenovering kräver enligt lag medgivande för själva åtgärden, dock inte för en eventuell hyreshöjning. Men vår egen ambition är att våra hyresgäster ska ha maximalt boinflytande. Vi har därför
valt att ta det ett steg längre än vad lagen säger och har infört medgivande av hyreshöjningen innan åtgärd påbörjas. Vi har också tecknat ett avtal med Hyresgästföreningen som reglerar arbetsgången och boinflytandet vid ombyggnadsprocessen. Avtalet föreskriver:

  • Hur och när Kungälvsbostäder informerar
  • Att det alltid ska finnas en samrådsgrupp vid större renoveringar
  • Att medgivanden inte får tas in innan hyreshöjningen är bestämd

Tidigare har vi arbetat på flera olika sätt vad gäller renoveringar och hyreshöjningar. Ibland har särskilda förhandlingar hållits med Hyresgästföreningen och hyran höjts för installation av exempelvis porttelefon, fiber och upprustning av kök och badrum. Vid andra tillfällen har hyrorna justerats i samband med de årliga hyreshöjningarna. Nu är det en tydligare koppling mellan specifika standardhöjande åtgärder och hyreshöjningar. Detta har bland annat lett till att kraven på oss ökar när det gäller att informera och samverka med hyresgästerna i samband med ombyggnationer. Är åtgärden standardhöjande ska det till en hyresförhandling och en medgivandeprocess.

Vad händer om du säger nej?

Via boinflytandet kan du som hyresgäst framför allt stoppa åtgärder som inte anses vara nödvändiga för fastighetens fortsatta överlevnad, som exempelvis nya låssystem med porttelefon. För åtgärder som bedöms vara viktiga för fastigheten, som till exempel ett stambyte men i vissa fall också fönsterbyten, måste Kungälvsbostäder vända sig till Hyresnämnden och argumentera för ett genomförande.

 


 
Länkar
  • Om webbplatsen
  • Fakturera oss
  • Entreprenör, rapportering
  • GDPR
  • Tillgänglighetsredogörelse

 

Eftersom vi är Kungälvs största hyresvärd, erbjuder vi alla typer av hem. I och utanför stadskärnan, moderna nybyggen och gammaldags charm, lägenheter och radhus. Eftersom vi är en stiftelse, går hela vår vinst till bättre och nya bostäder. Vårt mål är att skapa ett bra boende för dig och alla andra i Kungälv. Inget annat. Därför skapar vi trygga och vackra utemiljöer. Därför driver vi hållbar, långsiktig renovering och bygger nya sköna hem. Och eftersom trivsel skapas tillsammans, ger vi dig och dina grannar möjlighet till inflytande. Dessutom arbetar vi för att hela Kungälv ska bli bättre.

Kontakt
  • Besöksadresser:
  • Kundtjänst och Uthyrning Uddevallavägen 1
  • Box 698, 442 18 Kungälv
  • Telefonnummer:
  • 0303-23 98 50
  • Jour: 010-470 59 44
  • (Akuta skador på
    fastigheten efter kontorstid)
  • E-post:
  • info@kungalvsbostader.se