Hästar, tävlingar och måndag hemma vid köksbordet. Över 150 000 vill följa familjen Reinholds vardagsliv på Youtube. Men kan vem som helst bli en influencer? — En bra utbildning ligger till grund för allt, säger Jennifer Reinhold.
DET ÄR EN krispig höstdag och solen kastar några värmande strålar när Hemmavid hälsar på i stallet i Kärna för att prata om livet på nätet. Hailey Reinhold ryktar sin häst Shaggy inför en ridtur på utomhusbanan. Hon har på sig en egendesignad hjälm och ridskor i cool lila färg – ett resultat av familjens många sponsrade samarbeten.
— Det är roligt att spela in klipp med en GoPro-kamera som jag sätter på hjälmen när jag rider. Det gjorde vi en gång på en terrängtävling, berättar hon.
FAMILJEN REINHOLD BESTÅR av Jennifer, Robin och deras döttrar Hailey, 8 år, och Chloe, 5 år. De bor i Kungälv men i Kärna har de sina tre hästar. Det är också här i och vid stallet som många av deras videos spelas in. Sett till antalet visningar har de fler tittare än vissa av barnprogrammen på SVT, berättar Jennifer Reinhold. Allt började med en spontan glassprovning för fyra år sedan.
— Det var Haley som fick vår Youtubekanal att bli det den är idag. I alla fall om man tänker på antalet följare. Hon ville att vi skulle spela in en video när hon provar och betygsätter glassar. Det blev en viral succé. Idag har klippet över tre miljoner visningar.
Började tidigt med sociala medier
Jennifer Reinhold har varit engagerad i sociala medier under lång tid, och har bloggat sedan början på 2000-talet. Men att det var heltids-influencer som hon skulle bli var inte tanken från början. Efter skolan bestämde hon sig för att plugga till lärare, men kände ganska snabbt att det inte var rätt väg för henne. Istället bytte hon inriktning och år 2014 blev hon färdigutbildad hälsovetare.
Då föddes tanken om att hon skulle kunna använda sin kompetens inom sociala medier för att nå ut med budskap om hälsa och välmående till en yngre publik. Familjen Reinholds nuvarande Youtubekanal har just många följare som är barn och tonåringar, och här försöker Jennifer prata mycket om hälsa. Både psykisk och fysisk.
— Vi får jättemycket respons från våra följare och det är väldigt tydligt att det finns många barn och ungdomar som känner sig ensamma. Vår närvaro på nätet blir ett slags extra stöd i vardagen för dem. På så vis är vi också förebilder. Det är ett stort ansvar men det är också det som är familjens, men framförallt min egen drivkraft, säger Jennifer.
HON ÄR NOGA med att visa upp alla sidor av familjelivet, allt är inte idylliskt. Familjen Reinhold är en vanlig familj som alla andra.
— Jag tycker att det är viktigt med igenkänning, att det finns något att ta på. Jag tror det är anledningen till att många vill följa oss, säger hon.
Många bollar i luften
Att vara influencer är ett roligt och fritt liv, men det är också mycket jobb. Jennifer jobbar heltid med familjens sociala medier vilket inkluderar allt från inspelning av videoklipp och uppdatering av deras kanaler till möten med potentiella sponsorer. Sen 2016 är de signade av ett nätverk som sköter all reklam på deras Youtubekanal, men de gör många sponsrande samarbeten på egen hand, bland annat med ett företag som tillverkar ridkläder och ett bilmärke. Samarbeten som de lyfter i sina kanaler.
— Vi är väldigt noga med vilka vi samarbetar med, allt vi förknippas med blir ju en del av varumärket Reinhold. Det ska vara något som vi kan stå för. Vi skulle till exempel aldrig samarbeta med casinon eller kreditföretag, säger Robin Reinhold.
– Vi vill ju stötta barn och unga, inte bidra till att de hamnar i destruktiva mönster.
DET HÄNDER OFTA att familjemedlemmarna blir igenkända på stan, och i skolan vet klasskamraterna vilka Hailey och Chloe är, men hittills har det inte varit något problem. Båda döttrarna tycker att det är kul att spela in klipp kommer med många idéer. Men det finns också ett privatliv bakom kamerorna, och Robin och Jennifer skulle till exempel aldrig filma när barnen är ledsna. Jennifer som också föreläser i skolor om varumärkesbyggnad och sociala mediers möjligheter och risker, tror att det är viktigt att ha en diskussion hemma.
— Allt som läggs ut på nätet blir kvar där. Det är något som jag pratar mycket om. Det är till exempel en dålig idé att posta något om du är upprörd eller i affekt. Då är det bättre att vänta en dag, och se om du fortfarande vill lägga ut det då.
Har flera inkomstkällor
Så kan vem som helst bli en influencer? Nja, att komma igenom nålsögat kräver både hårt arbete, tålamod och en del tur. Och det är långt ifrån alla som kan leva på det. Familjen Reinhold har själva flera strängar på sin lyra. Robin Reinhold som är elektriker har en elfirma. Familjen äger också ett fastighetsbolag och är delägare i en byggfirma. Oavsett vad du vill jobba med, är en bra utbildning grunden till allt. Det gäller även dem som drömmer om att bli influencers, menar Jennifer Reinhold.
— JAG HADE jag aldrig stått här idag om jag inte hade skaffat mig en gedigen utbildning. Du behöver en bra grund att stå på och en utbildning gör dig dessutom till en bättre youtuber inom ditt område. Men det roliga med sociala medier är ju att det är öppet för alla. Det är bara att prova och se vad som händer.
Ur Hemmavid nummer 3, 2020
|