Det är viktigt att våra hyresgäster vet om och är förberedda på att ett arbete ska utföras. Tydlig information i god tid är en trygghet för hyresgästen. Dessutom innebär det ett effektivare arbete med färre avbrott för dig som entreprenör samt färre antal samtal till vår personal.
Vi ansvarar för informationen till våra hyresgäster i samarbete med dig som entreprenör. Informationen ska följa våra riktlinjer och mallar. Lämna information till den som beställt arbetet (förvaltare, projektledare eller fastighetsvärd) i god tid. Vid brådskande ärenden ta hjälp av vår kundtjänst.
Planerade arbeten som berör fler hyresgäster
Hyresgästerna meddelas om arbeten via anslag i trapphuset, cirka 3-4 dagar innan arbetet startar. Om hyresgästen behöver vidta några åtgärder eller arbetet kräver tillträde till lägenheten informerar vi via lapp i brevlådan. En sådan avisering bör ske 7-10 dagar innan arbetet ska ske.
Ett planerat arbete som inte sker hemma hos hyresgästen, men påverkar el, värme, ventilation eller VA, ska aviseras minst 3-4 dagar i förväg. Detsamma gäller om hyresgästen till exempel inte kan använda tvättstugan eller andra gemensamma utrymmen.
Arbeten som berör en eller några få hyresgäster
För arbeten som bara berör en eller ett fåtal hyresgäster, som åtgärder av en felanmälan i lägenheten, ring hyresgästen och meddela när du kommer.
Akuta arbeten
Akuta arbeten innebär kortare framförhållning. Information kan då ges via SMS-utskick eller samtal till hyresgästerna.
När arbetet är avklarat
När du har utfört ett arbete hos en hyresgäst som inte varit närvarande, lämna ett besökskort så att hyresgästen vet att du har varit där, vad du har gjort, om du kommer tillbaka och när jobbet planeras att vara utfört. Besökskorten finns hos vår kundtjänst på Kongahällagatan 120.
Avrapportera arbetet i Vitec Teknisk förvaltning.
|